Annons:
Etiketttill-katt
Läst 5531 ggr
kigon
7/15/14, 8:48 AM

Klösträd

Hej! Jag ska göra ett klösträd till katt, vilket jag hade tänkt att det skulle bli (eller byggas i samma princip) som detta, kommer nog inte se lika fint ut dock 😉

Har precis fått reda på att jag kan få ett litet träd, så nu till lite frågor för er som är händiga i träbygge (är total nybörjare); Måste jag ta av barken från trädet? Jag antar att jag måste så det inte smulas ner på golvet av katten och kanske för insekter? Hur är lättaste sättet att göra det, bara att dra av det??

Hade tänkt fästa tyget på planerna med elastiskt band, så jag kan ta av och på dem för tvätt när jag vill 😃 Om jag nu får trädet så behöver jag bara köpa sisalrep, tyg, band och eventuellt en bräda om vi inte har en som passar en bottenplan bra. Ser frammimot att börja projektet, kommer förhoppningsvis få tillfälle att börja på torsdag! 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Saffran0Spice
7/15/14, 11:35 AM
#1

jag hade nog skalat av barken - annars är risken att det blir bark överallt och att det bor mindre välkomna individer under barken som kommer fram.

Hur du lättast gör det är lite svårt att säga, om du har möjlighet att torka trädet (typ i torkrum, bastu, på loge osv) så blir det troligen lättare att skala av - om det är ett träd med bark. Är det ett träd med näver så hade jag torkat och sedan sandpapprat =)

kigon
7/18/14, 2:52 PM
#2

Avbarkat blir det 😃 Har en hel hage jag kan gå igenom och leta träd (ligger lite ved här och var) så nu gäller det bara att jag kommer igång och går upp där o letar 😉 Såg en som passar när jag gick förbi med hunden igår, så hoppas nu att det finns en liten vinkligare också 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
7/18/14, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu har jag valt ut vilka pinnar jag kommer använda, blev björk 🙂 De ska sågas lite så de kommer i olika höjder och så, barken kommer bli klurig att pilla av… Men enligt vissa behöver jag inte göra någonting, de används precis som de är! 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Saffran0Spice
7/18/14, 10:29 PM
#4

#3 hahaha vilken tjuvstart! 😂

kigon
7/19/14, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Eller hur! 😂

Nu har allt borrats på plats, blir nog tyvärr fyrkantiga plattformar och ej runda då jag inte är den bästa på att såga… 😭 Men bättre än inget! Tänkt att det ska vara 3 plattformar, en på varje pinne och en I mitten av båda, hoppas det fungerar bra 👍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
7/20/14, 11:55 PM
#6

Nu vet jag inte riktigt vilket fuskpäls jag ska använda…

antingen detta eller detta, chinchillan är dyrare men snyggare… vet inte om jag vill lägga pengarna på det bara 🤤

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Saffran0Spice
7/21/14, 9:03 AM
#7

#6 Klöser dina gärna på tyger?
Då hade jag inte valt chinchilla då den blir ful fort, men om de bara kommer ligga på den så hade jag nog valt den ^^

[JeanetteK]
7/21/14, 9:17 AM
#8

Du kan ju linda rep runt också. Kanske på en del i alla fall. Mina tokar här hemma skulle nog ha sönder tyg/päls på nolltid. 🤪

Det blir jättebra tycker jag! Ska kanske ge mig på att göra något liknande… 🙂

kigon
7/21/14, 7:06 PM
#9

#7 Nej, är för att liggas på 🙂

#7 #8 Bestämde mig för chinchilla tyget, så ska åka och köpa alt. beställa det snart 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

wingren
7/31/14, 9:08 PM
#10

jäklar så smart! Och blir nog väldigt mycket snyggare än massproducerade tråkiga saker :p

Cahira
7/31/14, 9:19 PM
#11

Snacka om att dedär kommer bli snyggt! Följer med spänning!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

kigon
8/4/14, 6:11 PM
#12

#10 #11 Tack! 😃

Ska gå över till farmor ikväll som hade en gammal sytillbehör butik och se om hon har resårband och kanske lite spännen osv för halsband & sele & smått o gott 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

VildaVittra
8/4/14, 6:39 PM
#13

Det är inte många insekter som trivs i torrt dött trä, det brukar behövas fukt för att de ska bo där. Jag skulle låta nävern sitta tills den ramlar av sig själv. 

Annars rekommenderar jag att vänta med att ta björk till våren (om nu någon annan blir inspirerad av att läsa denna tråd) då man i regel skördar näver vid savstigningen då den är lättare att dra av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
kigon
8/4/14, 7:19 PM
#14

#13 Har bestämt mig att inte dra av barken då den stått torrt länge & annan ved vi har i huset med bark har inte dragit in ohyra heller, men tack för tips!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
8/16/14, 2:11 AM
#15

Har tappat hoppet om att vi kommer köra ner till sybutiken då det gått över en månad 😮 Blir att jag beställer istället, 40kr frakt svider dock 😭

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

wingren
8/18/14, 10:52 PM
#16

det kommer bli ett klösträd som hade kostat säkert 3000 i butik, 40 kr är en fis i universum :)

kigon
8/18/14, 11:34 PM
#17

#16 Jo, försöker se det lite så också! 😂 Vill gärna göra klart det i denna månaden, får hoppas jag kan såga och spika fast plattorna nu i helgen, när väl tyget och repet är hemma så borde det max ta en dag att fixa klart trädet 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

wingren
8/19/14, 1:10 AM
#18

Heja heja! :D

cecval
6/15/15, 12:14 AM
#19

Hur gick det? :)

kigon
6/16/15, 1:26 PM
#20

#19 fortfarande obyggd är jag rädd! Har precis satt upp kattnät på balkongen dock så får ta och göra klart den så hon har något att sitta på där ute…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Whippet
6/17/15, 3:24 PM
#21

Följer 🙂 Jätte fint kommer det bli ju!

I'm out Vilar huvudet i handen

5ara
6/18/15, 6:45 PM
#22

Ja, det skulle vara jättekul att få se ett hemmagjort klösträd! Blev själ väldigt sugen på att göra ett🙂

cecval
6/18/15, 11:32 PM
#23

#20 okej, ja det skulle vara jätteroligt att se :) Vi hejjar på dig :)

TheCottonCandy
2/10/16, 2:47 PM
#24

Blev det klart? 😃

kigon
2/10/16, 4:40 PM
#25

#24 lite halvfärdigt! Men den svarta fluffbollen tog den så blev aldrig att jag tog med den till lägenheten 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Forest]
3/11/16, 9:08 AM
#26

Tror det är bra att bottenplattan är fyrkantig säkert stabilare som den är. Jag skulle inteh eller avbarka björk då jag tycker det är så snyggt som den är nartulig, men skulle slipa lite för slippa skräpet. Jag skulle ge dig tips om även kolla in pälsplädar (fusk-päls) som man ser mer o mer i butiker, Ikea,Rusta,ÖoB mfl. Jag ska byta ut sovplatterna på våran klöspelare och kommer då ha sådan filt. Det som blir över kommer sparas för göra ombyten vid behov :)

Ingrid Knutar
4/21/16, 11:14 PM
#27

Vad kul att du bygger ett ditt egna! Vi hade aldrig varit kapabla till det, varken jag eller min man är händiga nog. Vi åkte över till vår lokala djurbutik och köpte ett istället men visst är det et coolt initiativ du har tagit!

Annons:
Upp till toppen
Annons: