Djurpyssel iFokus

Djurpyssel

Etiketttill-hund
Läst 2486 ggr
Cahira
0

Monster for hundvinterklader?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ar det nagon som har gratis monster till vinterjackor och vinterskor till hund liggandes?

Jag har en generell ide men vill kolla andra monster for att se om jag kan fa en snyggare front och kanske andra battre ideer och inspiration. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[vdotrota]
0

Jag har precis samma funderingar. Vi planerar en liten nakenfis till hösten/vintern, så jag håller på att genomsöka internet på gratismönster och smarta ideer :P Fast jag är ute efter vinteroverall och skor, inte jacka. Det verkar som man väldigt ofta får modifiera mönstret till sin egen hund ett par gånger innan man fått en riktigt bra passform för sin egen hund. 

Skor verkar vara enklast att göra som ett U i dubbelfleece, eventuellt något vattenavstötande, mindre halkigt tyg längst ut om vintern är blöt och inte bara kall. Två kardborreband, en ovanför knäleden och en under om jag inte missminner mig för att få skon att sitta på.

Overallmönstret jag fastnat mest för är den man kan hitta på ett annat forum, chinesecrested.se/forum, under kategorin kinesgarderoben i tråden "ett annat.. gratismönster på overall" eller liknande heter den. I tråden finns även lite bilder på människor som gjort overall efter det mönstret till sina kineser, och några olika modifikationer dom gjort. 

Vilka mönster har du hittat? :)

Cahira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kinesforumet glömde jag ju totalt bort! Tack! 

Jag googlade runt, jag vill göra både overall och jacka samt skor. Jag har en "basic idea" på vad jag vill jackan och overallen ska se ut men inga mönster jag hittat hitills har varit speciellt hjälpsamt. 

Problemet med skorna är ju just att de blir blöta fort och alla material jag hittar skulle öka risk för skada om de halkade för det skulle bara göra halkan värre. Knepigt värre.

Lycka till med valpen! De är megapyttesmå i början och växer ur kläderna snabbt :)

Cahira
0

STORT tack!!! 🤗 Den tråden räddade mig från flera gråa hår! Den ska jag köra på!!! ❤️

Jag har ett perfekt tyg för det med! Elastiskt och varmt och gulligt mönster! 😍

VildaVittra
0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
0

#4 Mja är inte speciellt värmeisolerande.. men tror du gummi som förstärkning skulle bli mer eller mindre halkigt om det är isfläckar?

VildaVittra
0

Det var just därför jag skrev ytterskorna, du kan ju sy sockor till dom. Det finns antihalktejp som går att tejpa på under dom. Du vet sån man sätter på trappor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[vdotrota]
0

#2 #3 Vad skoj att mönstret var till hjälp! Du får visa bild när du sytt ihop nått :) För 6 år sedan hade vi en hårig liten kinespojke, så jag vet hur pyttesmå dom är i början (han var som en fluffig boll med två gigantiska öron 😃), men det här med naket och kläder är helt nytt för mig :)

#4 frågan är hur slangen blir på så små fötter, och hur slangen funkar om man drar den högt över handloven, vilket nästan är ett krav för att skorna ska sitta kvar på så små harfötter (om nu cahiras hund är en renrasig chinese crested och därmed har harfötter vill säga). Dessutom brukar sömmar längst fram antigen åka upp lätt, alternativt skava. 

Det verkar som vissa har använt tyget från regnjackor o dyligt som yttertyg och sen sytt fast halkmatta från ikea på undersidan. Detta verkar ha funkat bra. Men jag hittar ingen info om hur länge det håller. För att få det riktigt vattentätt antar jag att man får tejpa sömmarna.

VildaVittra
0

#7 Det finns olika omkretsar på slangar, exempelvis är en cykelslang mycket smalare än en mopedslang.

[vdotrota]
0

#8 Men hur smidiga är dom? allt blir lätt klumpigt på små fötter, och när det gäller skor är just klumpigheten ett väldigt stort problem.

VildaVittra
0

#9 Slanggummi är rejält smidigt.

Cahira
0

Det är värt att kolla in helt klart. :) 

#7 Haha fluff med öron, det känns igen! 😃 Jag har redan planer på att dra hem en nakenvalp om några år. 🤐 Så gäller att träna att sy redan nu. 😇

Saffran0Spice
0

Och på denna länk har jag tipsat om tre böcker man kan ha hemma - använder mycket mönster ur dem åt min egen hund ^^

http://djurpyssel.ifokus.se/discussions/53c275488e0e7410610012dd-boktips-hundklader?5384dcdbce12c47a25002f93-1

Cahira
0

Tack! :)