Anpassa mönster?
Jag skulle vilja lära mig sy till andras hundar och inte bara min egen. Mina kunskaper är dessvärre mycket begränsade och det här med mönster är svårt.
Jag har ett mönster jag ändrat om en del för att passa min hund. Jag antar att jag med samma mönster skulle kunna sy till andra hundar av samma ras genom att bara förstora/förminska mönstret. Rasen kan variera från 25cm till 60cm höjd men proportionerna ska ju vara samma. Så långt verkar det inte svårt.
Men hur kan jag ändra i ett mönster för att få det att passa fler hundraser? Ändra benlängd är inte speciellt svårt. Men det här med kroppsformen? Om hunden är bredare eller smalare än min hund? Hur tänker man då? :P
När jag anpassar mönstret så använder jag en basgrund och jag sedan smalnar av eller gör bredare. Då brukar jag ändra sömsmånen oftast om det inte är jätte skillnad på hunden och basmönstret.
Ex en bredare hund så lägger jag till 2-6cm sömsmån, en smalare hund så lägger jag till ½-1½cm sömsmån.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Vad innebär sömsmån? Är det att man ritar ut X cm runtom mönstret? ^^
#2 Precis!
Det är det tyget du lägger till runt om mönstret när du ritar ut och klipper efter =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Okej tack. ^^ Men då blir det alltså samma sak som om jag förstorar mönstret väl?
Jag håller nämligen på att digitalisera mitt mönster så kan jag skriva ut det i annan storlek.
#4 Ja det blir det - så digitaliserar du det så kan du förstora det på samma sätt fast för utskrift då =)