Djurpyssel iFokus

Djurpyssel

Etikettstickning-virkning
Läst 1355 ggr
Perly
0

Färga garn

Någon här som har färgat garn? Har tänkt sticka en tröja åt mammas valp men då det enda restgarnet jag har tillräckligt mycket av är i nån hemsk gamelrosa färg så skulle det behöva färgas innan användning. Vore ju enkelt om man färgade det klara plaget men ska vara mönstrat. Vet tyvärr inte vad det är för sorts garn, bäst i sticka upp en "halsduk" för att färga?

Alltid Oavsett

[JeanetteK]
0

Jag har färgat garn vid två tillfällen. Första gången när jag gick i skolan. Då färgade vi ullgarn med i ett bad med ljung. Det blev en lilaaktig variant.

En annan gång använde jag sån vanlig textilfärg som man kan köpa på t ex ICA. Jag tror att du kan använda sån färg till de flesta garner. Berätta gärna hur du gör sen!

Saffran0Spice
0

Min kompis färgade ett garn rosa genom att stoppa det i en burk med rödbetor under 24h - sedan tvätta, färgen blev inte skarp men blev definitivt rosa ^^

Annars finns det färgnings kitt för bla tyg (borde funka på garn) i en del hobby butiker - i dem så finns det ofta instruktioner om hur man ska göra =)

Perly
0

Hm ska se om jag kan hitta någon färg som går att köra i balja o sköljas ur för hand imorgon (orolig för arr det ska tova/trassla om det körs med vanlig textilfärg i maskin) :) mellangrått om det täcker, mörkgrått om det ej funkar :)

Alltid Oavsett

Vargflick-a
0

vad du kan göra är att ta röda skalet från en rödlök och testa dig fram hur mycket du behöver, luktar Ibte lök efterår men får fina färger :) lägg i skalen i en stor kastrull och värm upp då ser du ju typ vilken färg det blir. ha sedan i garnet.