Djurpyssel iFokus

Djurpyssel

Etikett: till-fågel
Läst 2067 ggr
kigon
1

Nya projektet - Burinredning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna bur (210*90*90) städas just nu upp för att ha en grupp japanska vaktlar i sig! Stått tom i flera år så har en del skit i sig, men den har snart blivit helt grundstädad 😉 

Tar gärna emot inredningstips eller insperationslänkar 🙂 Vad som är planerat just nu är bolåda, massaaa grenar till reden, strö samt sandbad!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Grace2009
0

Gillar vaktlar att klättra? Någon klätterställning kanske är rolig att skutta runt i? Något sånt här tänker jag på då http://farm4.static.flickr.com/3317/4632470921_151e0b58df.jpg och http://i401.photobucket.com/albums/pp99/twigletplum/gym015.jpg .

kigon
0

#1 Nej tyvärr, totalt marklevande (finns en vaktel som gillar att klättra men inte den japanska…) våra gamla hoppade inte ens upp på bolådan och fattade inte vad en stege va till för 😂

Saffran0Spice
0

#2 så spännande med J.Vaktlar ^^
Nu kan jag tyvärr inget om dem egentligen - men är de en av de vaktlar som trivs i hålor/under buskage?

Man kanske kunde inreda med buskar (ogiftiga såklart) eller ''hålor'' likt marsvins/kanin/reptiler kan ha som inredning?
En vän till mig hade något liknande till sina vaktlar, men minns inte om de var japaner eller inte - men hon hade iallafall en stor falsk stenhåla till för större reptiler till dem och den uppskattades massor =)

kigon
0

#3 Ja det är dem! Många buskar ska fixas till dem, men det med reptilgrottan var smart! Jag är för snål för att åka och köpa en sådan så ska se om jag kan fixa med grenar och trä något liknande 😉

Vaktlarna blir först till våren (men gillar att buren är väl förberedd… Eller så kan jag bara inte nåda mig 😂) så har ett tag på mig…

Jag hoppas starkt på att få tag på några british range tuxedo och creme, men kolla när det blir viltfärgade hela högen 😃

KickiG
0

#4 Undrar om det skulle funka med en större blomkruka eller skål istället för en reptilgrotta?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Hildgrim
2

Det går ju att tillverka egen inredning också. Dessa gjorda jag när jag skulle skaffa kinesiska dvärgvaktlar och ville ha lite mer naturlig inredning. Lite grotto, sandbad och krukor för växter. Tyvärr blev det aldrig några vaktlar men men.

Det är bara dom gula som var tänkta till vaktlar. Dom röda var för ödlorna.

Hildgrim
2

Tveksamt om dom skulle fatta att gå upp men men. :P

kigon
0

#5 Tror det skulle bli för öppen, men kanske om jag täcker den med massa gran och kvistar… ☝️

#6 #7 Åhhhh så snyggt! Vad är de gjorda av? 😃

Hildgrim
0

#8 Grunden är gjord med cellplast (frigolit) och fogskum. Sen har jag smetat på husfix blandat med sand. Slutligen målat och lackat. :P

Cahira
0

Jäklar så läckert!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.