Djurpyssel iFokus

Djurpyssel

Etiketttill-övriga-djur
Läst 1555 ggr
nakenkatt
1

Koidammen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För två år sedan byggde min man en koidamm i vår trädgård en hobby som är underbar. Trevligt att titta på de vackra fiskarna. Alla fiskarna hos oss kommer från japan. Dom har japanska namn också! Ungefär i maj varje år flyttar de ut , det ska vara ca 15 grader i dammen. När det blir höst och kallt flyttar de in i garaget, de bor då i en stor tank. Det är lite pyssel med dem, vattenbyten mm. Det är en ganska dyr hobby alla tillbehören kostar en del. man bör ha ett rejält reningsverk för att det ska funka bra. Koi äter speciellt foder men också en del annat såsom räkor, fiskbullar, kräftstjärtar, makaroner mm. På vintern går de ner i varv och man matar mycket sparsamt. Koien är sällskaplig och social, kommer gärna upp till ytan och hälsar!! Det är tåliga och friska fiskar.

nakenkatt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här visar jag en bild när de utfodras.

Grace2009
0

Ser jättemysigt ut! Hur många fiskar har du? Är det inte krångligt att få dem från Japan hit? Kan du visa bild på tanken i garaget också? Vore spännande att se hur vinterbostaden ser ut.

nakenkatt
0

Det gick till så att man fick välja koi på en bild på nätet, en medlem ur koiklubben hämtade då dem på flygplatsen. tanken är en vanlig vit typ plastbehållare på 1000 liter. Tio stycken är de.

Grace2009
0

#3 Oj vad spännande!

Saffran0Spice
0

Vad fint!
Himla mysigt med både damm och koi ^^

Cahira
0

Åh jag älskar koi! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
0

Vilken jättefin damm! Koikarpar är så häftiga. 

Vi skulle gärna ha koikarpar också! Maken drömmer om en damm (och en minigrävare… 🤐). Problemet är att jag tror att våra ankor skulle bajsa sönder en damm. Vi skulle nog behöva gräva en insjö eller så… 🤪😂

nakenkatt
0

#7 Min gubbe är grävmaskinist!!!!!

[JeanetteK]
0

#8 Haha, åh perfekt!