Perly's hundpyssel
Tänkte vissa upp lite bilder som är tänkta att sättas fast vid respektive set vid en marknad som prisexempel.

Halsband och koppel i paracord.
Alltid Oavsett
Vad duktig du är! Ser jättefint ut. 🙂
#4 Tack så mycket. :)
Alltid Oavsett
Riktigt tjusiga!
Jag skulle vilja testa paracord själv, men halsbandet behöver vara minst 4cm brett och det verkar bli så himla tjockt enligt en enkel beskrivning jag hittade =/
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tack så mycket. :)
Hm mina dubbelradiga (#0, #1) är mellan 3,5cm och 4cm breda (använt två olika tekniker till att få dem dubbla, blir relatiuvt tjocka, omkring 0,5-0,7 mm men inget jag tycker stör, ser det som en mindre risk att det ska kunna "skära" i hunden. Men är helt klart en smaksak, har ju endast testat den tekniken på större hundar, rottweiler etc. Synd att du bor långt härifrån annars hade du kunnat få känna/titta på dem live.
Alltid Oavsett
Vanligast för att få bredd i de annonser jag sett är att göra en enkel kobra och sedan en till kobra ovanpå, det blir väldigt tjock (över 1cm) så om du testar rekommenderar jag att göra en dubbel kobra åt sidan istället (som mina då det blir långt ifrån lika tjockt.
Alltid Oavsett
https://www.youtube.com/watch?v=IJFT4qjniBM gör liknande denna, använder inte exakt samma knytteknik men blir mer eller mindre likadant i slutänden iaf på "yttersidan"
https://www.youtube.com/watch?v=7hQaW8g97Ro (den tjockare varianten)
Alltid Oavsett
Ok tack!
Ser riktigt läckert ut, ska absolut testa =)
Har du något tips på hur man räknar ut hur långa paracord man behöver?
Ska göra ett halsband som är 28-30cm långt
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Har haft en formell för det men har den inte i huvudet just nu (kan kolla i mina anteckningar när jag kommer hem) men en enkel kobra på 56-60cm brukar jag ha 5,5m lina till så ett dubbelt 30cm borde vara 5,5m det med, första gången skulle jag bog rekomendera 6m (lättare att klippa av i slutet än att riskera att behöva skarva det första man gör :) )
Alltid Oavsett
Ok, tack för tipset!
Jag ska öva lite innan jag gör det ''äkta'' =)
TyingItAllTogether har en hel del fina knutar tycker jag, ifall ni vill ha mer inspiration https://www.youtube.com/channel/UCzQrtnJLZaH09xyZ1oKNq7Q (sorry om jag lägger mig i och kapar tråden :o)
#14 Jo TIAT har jag koll på, riktigt duktig kille även om han kan konsten att krångla till en del knutar 😃 Måste dock testa hans triple Zipper Sinnet någon gång när ekonomin ser bättre ut. 🙂
Alltid Oavsett
#15 Tycker du? Jag tycker han verkar visa väldigt tydligt (ibland lite för långsamt för mig).
#16 Jo långsamt går det men en del slutresultat går att få med mindre avancerad teknik :)
Alltid Oavsett
#13 Brukar dela omkretsen (cm) på 2,5 och sedan multiplicera med 30 för varje enkel kobra, ger ett rätt stort överflöd på kortare halsband tyvärr men när man har gjort en/ett par stycken så lär man sig hur hårt man själv knyter och hur mycket överflöd man får. 🙂
Alltid Oavsett
Dagen bjöd på ett halvstryp på resterna från projektet i #1, öppen:55cm stängd:38cm. Tycker nog att kedjorna är lite väl långa?
Alltid Oavsett
Alltid Oavsett
Nehe, bilden kommer inte med, tack buggmobilsajt. :)
Alltid Oavsett
Gjorde ett försök för vint men nja, 4cm brett med även 1cm tjockt tyvärr, får repas upp o anpassas till större hund.
Alltid Oavsett
Ser riktigt bra ut 👍
Tack, synd att det blev så himla tjockt bara, trodde det skulle bli samma tjocklek som kobran men nje, 1cm är kanske lite väl om man inte har muskelhund?
Alltid Oavsett
#27 1cm passar nog bra till de stora vinthundarna - irländsk varghund, Saluki, Sloughi tex
Men det är lite väl tjockt för italienare och whippetar kan jag personligen tycka ^^
#28 Ja, hm får repa upp o förlänga 🙂
Alltid Oavsett
#29 Ja, övning ger färdighet ^^

Double Jagged Ladder
Så, upprepad och färdigställt en andra gång, 51cm lång, 4cm brett och 1 cm tjockt.

Double Jagged Ladder
Alltid Oavsett
👍
Beställning till mammas lilla valp (hehe farmor höll på o få chock när hon såg halsbandet och jag sa att de va till en liten valp, halsbandet är nästan 55cm i stängt läge, hon undra vad de var för monster 😃 )

Spectrally Clustred Solomon Bar
Rosa med reflex samt vitt.
Alltid Oavsett
Söta ^^
Tackar, blev tvungen att göra några på eget bevåg igår kväll, börjar få lite lätt abstinens efter att ha gjort ett koppel (evighetsgöra) o då var några små projekt bra. 🙂
Alltid Oavsett
Åh gud vad duktig du är! Jättesnyggt!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack så mycket. :)
Alltid Oavsett
Jättesnygga halsband!
Tackar. :)

Igår kväll blev det ett retrieverkoppel, knopp istället för handtag. Borde väl funka? Som stopp typ. 🤪
Alltid Oavsett
#40 Har man en dragig hund vet jag inte om man kan lita på att knuten håller. Man kanske kan förstärka knuten med superlim, som man gör med knutar när man gör smycken?
Är en diamond knot på fyra trådar som är åtdragen med tång samt ihop smält i toppen, ett drag neråt (som det blir om man släpper själva kopplet och tar stöd endast på knuten) drar främst åt den. Den kraft som krävs för att dra upp den är så pass stor att jag är rätt säker på att man skulle ha tappat kopplet innan detta skulle hända. 🙂
En vanlig knut skulle jag dock inte lita på, de brukar vara lite flyktiga. 🤔
Alltid Oavsett
#42 Ah, men det låter ju toppen! 🙂
#43 Ja, jag får hoppas det iallafall, inte lika lätt att hålla kvar kanske som ett handtag men oandra sidan vet jag med mig själv att jag föredrar att inte hålla i/igenom handtaget om inte hunden kräver det av säkerhetsskäl. 🙂
Alltid Oavsett
#45 Tack så mycket. 🙂
Alltid Oavsett
Jätte fina! Kanske starta en webbshop? :)
Live
Laugh
Love 
Tack. :) jo är bra sugen på det, har en facebooksida för stunden (Cassius Collar) men suttit o kollat lite på olika webbshopsmotorer utan att hitta mågon som känns hundra än. :)
Alltid Oavsett
Sådär nu blev det en tictail tillsvidare, http://cassiuscollar.tictail.com/. 🙂
Alltid Oavsett
Supersnyggt! :D
Tjusigt! =)