Djurpyssel iFokus

Djurpyssel

Etikettövrigt
Läst 1866 ggr
Cahira
0

Behandling av material

Förbehandlar ni tyger? Kanske tvättar innan? (Jag har en stark känsla av att jag vill tvätta dessa tyger, känns som att det skulle vara bra mot hundens känsliga hud. Vem vet vad som finns på det tyget?) 

Hur minimerar ni statisk elektricitet? Gör ni något speciellt efteråt med vissa material?

Samma med andra material, gör ni några behandlingar före, under eller efter kreationerna? Olja trä till exempel.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Saffran0Spice
0

När jag köper tex fleece så syr jag först upp och tvättar sedan - för att minska att tyget är statiskt så tvättar jag med lite grönsåpa de första tvättarna =)

Cahira
0

Hm verkar inte finnas grönsåpa här.. undrar vad jag kan använda istället…. 🤔

Saffran0Spice
0

Tjärtvål eller tvål med kåda i kanske?

Cahira
0

Hm bör finnas men vet inte… Amerikaner tror ju att det bara finns ett rengöringsmedel och det är blekmedel. 😟

Finns ju diskmedel men vet inte om det skulle ha samma påverkan som såpa.

Saffran0Spice
0

Haha så pass ^^
Hmm, har du Yes eller liknande? Det borde funka isåfall =)

Cahira
0

Jag har faktiskt inte sett en enda flaska yes 😮 Vilket är konstigt eftersom det heter Yes…. men Dawn finns det mycket av och det är ett diskmedel som används för att tvätta vildliv som blivit dränkt i oljespill. Det är snällt mot djuret men tufft mot fett och oljan.

Saffran0Spice
0

Låter värt att testa 👍

VildaVittra
0

Du kan nog hitta såpa i bygghandlar till golvbehandling. Men annars går det att göra själv genom att koka fett och  kaliumhydroxid tillsammans.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
0

kaliumhydroxid, vart skulle man hitta DET då? Kom ihåg, folk gör INGENTING själv här, inte ens packar varorna i butiken och du kan be dom att packa varorna i bilen åt dig. 

Allt som har med "gör det själv" att göra är väldigt svårt att få tag på. Utom en som har massa tyger och garner och sånt - och en farm store som har massa saker för farmare. De har en del verktyg m.m. och så kan man få tag så man kan plantera själv med…. men ungefär allt utöver det är färdiggjort. Dom gör inte ens isen själv i frysen, det köps i stora påsar. Till och med ved köps om dom eldar.

Cahira
0

Men jag ska testa med Dawn! Tror dawn är likt yes. :)

Cahira
0

Förresten, torktumla - yay or nay?

Saffran0Spice
0

#9 Hör att jag inte skall bli amerikan då - hade inte haft något att göra 😂
#11 Tumla gör jag om jag tvättat med såpa, annars inte =)

VildaVittra
0

#9 Jag tror nog kaliumhydroxid finns där då det är starkt frätande, ett annat namn för det är lut. Det står nog bredvid klorinen. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
0

#12 Nej jag blir lite frustrerad ibland. När dom kör trick or treat på halloween så kör föräldrarna runt barnen till olika hus - och typ bara till folk dom faktiskt känner. Dom är så paranoida att barnen får inte gå trick or treat själva.

VildaVittra
0

forts. Annars går det att göra lut själv genom att blanda "grå" aska med vatten och låta det stå en vecka (förslagsvis inte i en aluminiumkastrull, då den kommer att försvinna).

VildaVittra
0

Rebellkatten
1

Tyger är ju bra att tvätta innan man syr med eftersom vissa krymper vid tvätt. Brukade inte tvätta min fleece innan men nu gör jag det. Vissa tyger är ju behandlade med hur mycket skit som helst innan det hamnar i butik och det tar upp till 10 tvättar innan det försvunnit ur plagget/tyget (och ned i brunnen) 

Har inte provat själv men det finns väl dryer sheets i usa som man torktumlar med för att slippa statisk elektricitet, eller dryer balls har jag sett att folk gör själv av tovad ull.  Om man inte torktumlar vet jag inte hur man gör bäst för att slippa =D

Cahira
0

Jaa dryer sheets har vi ju! ☝️ Dom glömde jag helt totalt. 

Ja dessa tygbehandlingar är vad jag funderar på. Jag tror verkligen det vore bra om jag tvättade tygerna. Dock har jag ett tyg som luddar av sig jättemycket så vet inte helt hur jag ska göra med den i så fall…

VildaVittra
0

Sicksacka ändarna av tygstycket innan du stoppar det i maskinen.

Cahira
0

Hm ja det måste jag nog göra.