Djurpyssel iFokus

Djurpyssel

Etiketttill-hund
Läst 3148 ggr
Hildgrim
0

Skaloverall?

Jag sitter och planerar om Rosies garderob. Tidigare har jag försökt göra kläder som är "allt i ett" i tron om att det ska vara smidigast. Hennes nuvarande vinteroverall består då av två lager fleece och ett yttre lager med vindpoplin. En rätt rejäl overall med andra ord.

Men då Rose verkar ha extremt känslig hy har denna metod visat sig vara mindre bra. Dessutom så är det svårt att trä overallen över skorna eftersom den inte har någon stretch.

Nu tänker jag istället satsa på lager på lager metoden. Hon kommer att ha ett följsamt underställ med sömmarna på utsidan. Ovanpå det fleeceoverall. Jag vill bara ha vanlig enkel fleeceoverall som är lätt att trä över eventuella skor.

Men eftersom jag bor ute på den skånska slätten så blåser det ganska ofta. Så jag skulle vilja ha någon form av skaloverall som jag kan ha ytterst men bara vid behov. Alltså vid blåst.. och jag antar att den kan vara bra även vid snö.

Upplägget ska alltså vara:
*Underställ
*Fleeceoverall
*Skaloverall

Men sen är frågan om jag ska vara lat och köpa en skaloverall eller om jag ska sy en själv? Och i så fall; vilket materal ska jag göra den i? Den ska ju skydda mot vind och gärna lite väta men den måste fortfarande vara tunn. Så t ex softshell går bort. Jag tycker även bävernylon känns lite för tjockt. Jag har just nu vindpoplin hemma. Det är väldigt tunt men frågan är hur mycket den tål innan den går sönder? Får tänka på att hon ibland kommer ha dubbelfleeceoverall och underställ under.

Har du något tips på en bra overall att köpa som kan passa?
Eller har du något tips på materal? Jag

Saffran0Spice
0

*spånar lite*
Har du funderat på att göra en dubbelfleeceoverall med ett vattenavstötande mellantyg?
Jag funderar på om typ plastad frotté eller ex ''sängvätar-lakan'' kunde fungera =)

Annars skulle jag nog satsa på en större overall i bävernylon och använda ett tjockare fleecetyg (ex lyx fleece) och vända alla sömmar mot varandra (nylon inåt, fleecen utåt. Så att du så att säga syr 2 overaller och stoppar den inre i den yttre)

Men vill du köpa en vind/vatten overall kan jag rekommendera Höök's regnoverall - nackdelen med denna tycker ja är att benen är så korta, men är man flink med maskinen kan man ju förlänga dem ^^
(bilden visar långa ben, men det stämmer inte!)
Annars gillar jag den då den är papperstunn och håller riktigt bra!

Hildgrim
0

Jag valde den lata vägen… eller snarare, efter att ha spenderat hela helgen med att sy hundkläder så inser jag att jag inte har tid att sy en skaloverall och jag behöver ett skydd NU! ;p

Det fick bli en Hurtta Slush Combat.

Saffran0Spice
0

#2 hehe ok - visa gärna bild på den, är nyfiken på passformen på ''vinthunds kroppen'' 👍

Hildgrim
2

Så här blev den. Jag vill dock poängtera att det finns tre storlekar till varje rygglängd och att jag tog den största pga jag vill att den ska kunna sitta rymligt över tjocka overaller. Den minsta modellen fick knappt på. ;P

Jag upplever dock att benen sitter åt lite väl mycket ovanpå overaller. Får klura på en lösning till det. 

Saffran0Spice
0

Tjusigt ^^
Ok, ja det kanske går att ändra/byta ut resåren runt benen =)

Cahira
3

Sådär ser en varm nakenhund ut! 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.